Isnin, 31 Ogos 2020

Kelahiran Dhiya'ul Muhaimin 2020

Pertamanya, Alhamdulillah...



.
๐Ÿ’Ÿ Anugerah & Nikmat Awal Tahun 2020 ๐Ÿ’Ÿ
.
Masih dlm mood berpantang setelah melahirkan mujahid pertama yg menghuni rahimku selama 41 weeks 3 days. Makin lama dia menghuni rahimku, maka makin sukarlah malamku diulit mimpi. Rasa sakit di bhgian atas perut yg sentiasa menekan saban hari membuatkan hati ini nekad utk 'surrender'. Pada hari yg kelewatan 41 mggu 3 hr, selepas subuh berpagi-pagian mengucapkan 'bismillah' lalu pergi menghadap HBSB, AS. Memang nurse hanya menunggu ku utk serah diri saja asbab kelewatan ini... Dan.
26/1/2020.... Setibanya di hospital, warded semalaman. " Argh! Tak suka duduk hospital ...! " Haha.. jerit hati hanya Dia yg tahu perasaanku saat itu.
.
Bila dh warded, mmg doc akan selalu check detak jantung si kecil di dlm perut. Selalu... Akan dipanggil siang, ptg, mlm bg kepastian anak masih aktif di dlm perut. Ya, malaikat kecil dlm perutku ini aktif sekali setiap kali check jantung tu.. (ops. Lupa istilah kedotorannya apa.. ctg?).
.
Maka pagi keesokannya, 27/1/2020...selepas subuh, aku antara yg dipanggil utk di induce. Setelah itu ...
Pukul 12.oo tghri, aku hanya bertemankan bacaan Yaasin berulang² kali mendoakan perjalannya lancar dan baik. Suamiku dtg pd waktu melawat. Waktu tu, mmg dh terasa sakitttt di perut. Aku masih bingung bagaimana rasanya 'contraction' sebenar. Klu 'contraction' palsu, dh berkali² rasanya... Almaklumlah pertama kali. Tp kalini rasanya lain. Aku sakit sampai xtertahan air mata mengalir. Lalu aku cakap pd nurse di hadapan, aku sakit... Doktor check lg ctg. Dah ada contraction...bukaan dah 4cm. Jantungku laju.. Bismillah, aku bakal disurungkan ke Laboor room....
.
Pukul 1.oo lebih (aku xpasti 1.30@1.15).. aku ditempatkan di dlm laboor room sendirian. Pada saat itu, dlm hatiku mmg berbisik mendoakan "Ya Allah, aku tak mau lelama dlm ni...". Contraction demi contraction yg tidak terbayang olehku.. Hanya Allah yg tahu betapa sakitnya itu seperti nyawa ini bakal terhenti di sini.... Allah... terucap berkali²
" ู„ุง ุฅู„ู‡ ุฅู„ุง ุฃู†ุช ุณุจุญุงู†ูƒ ุฅู†ูŠ ูƒู†ุช ู…ู† ุงู„ุธุงู„ู…ูŠู† ".

Akibat contraction kuat sgt, aku melaungnya kuat. Padahal aku terlupa saat itu aku perlu menyimpankan segunung kekuatan utk melahirkan malaikat kecil dr rahimku...
Doktor dtg dan check bukaan lagi..ubat tahan sakit dimasukkan melalui tanganku. Air ketuban dipecahkan bagi mempercepatkan proses persalinan..
Ya Allah, Hanya Allah yg Tahu betapa resahnya aku, gelisahnya aku menahan kesakitan itu. Menggunung. Pertama kali rasa sakit yang amat teramat sakit....Benarlah sakit melahirkan adalah sakit yg teramat. Aku berjuang untuk anakku, aku tidak perlu kisah saat itu adakah nyawaku kan terhenti di situ....

Apa yang berlegar difikiranku saat itu adalah "buatlah apa sahaja doktor, asalkan anak ini selamat."
Masih segar dalam ingatanku saat doktor wanita muda itu berkata kepadaku, "syathirah, tarik nafas dan teran..." berulang sehingga kali ke tiga. Sekuat hatiku dan sehabis tenagaku. Allah saja yg Tahu. Beberapa minit selepas itu...
Muka doktor muda bertudung hitam itu cuak, saat itu juga kelihatan empat org doktor lain meluru masuk ke dalam dan salah seorang doktor wanita bertudung pink mengambil alih kedudukannya sebagai penyambut bayi. "Bayi ini perlu di vacuum, jantungnya lemah..". Lantas dia menjerit kuat padaku, "Syathirah...anak dah lemah, Syathirah perlu tarik nafas kuat2 dan teran !". Tenagaku diguna semula..entah aku masih kuat atau tidak saat itu.  dengan bantuan vacuum akhirnya, anakku berjaya keluar ke dunia ini. Alhamdulillah. Bersyukur atas kelahiran sulungku.

Pengalaman ini amat berharga buatku.
Aku berpantang sepenuhnya di Kedah.
Dan saat itu berpjj dgn suami. sedih jga suami xda di sisi. 

oh ya. Sambung sikit. Mulanya saat nak melahirkan tu suami sudah dipanggil. tp, beberapa minit kemudian, suami sudah sampai di pintu bilik kelahiran tapi ditahan kerana saat itu vacuum akan digunakan. Hanya Allah yang Menjaga, Memelihara dan Menyelamatkan saat itu. Aku Berserah.

Maka hilanglah ketakutan dan sirna semua lelah setelah mendengar tangisan bayi yang putih mulus seperti kapas saat itu. Semoga Anak ini membesar menjadi anak yg Soleh, Alim, Ulama', Pintar Cerdas.. Allahumma ฤmeen.

0 comments: