Rabu, 31 Mei 2017

PraKTIKAL yang kritikal . (Sem7)

Alhamdulillah masa ni, kuat rasa dalam hati untuk menulis lagi. Maka hati berkeinginan dan jari jemarilah yang bertindak mengiyakan atau mendustakannya... dah lama sangat tak tulis dalam blog kesayangan nih. Acewah! kesayangan sangat kan. . ..

Bias hidup selama dalam sem tujuh ni sangat memberi makna yang terlalu besar buat diri.
Hanya yang mengalami mengetahui segalanya.
Apa yang nak dikongsikan di sini adalah :

(PERTAMA)
KeIkhlasan.
Ikhlas dalam melaksanakan amanah yang diberikan. Pada mulanya, aku akui ikhlas itu sukar dicapai...tp, bila aku tajdid semula niatku di sana maka tatkala itu aku temui penawar yang Wah! Hebatnya kuasa Ikhlas...!

(KEDUA)
KeSetiaan & KeCurangan dalam Persahabatan Ukhuwah 'fillah'.
Di sana aku tinggal dgn sahabatku Afifah dan Anis. Sahabat sekepala, sahabat seikatan Iman. Aku tak pernah tak sayang dua org hamba Allah ni. Melainkan....ahhh! Aku malas membuka cerita lama. Yang hanya akan membuatkan aku kesal atas tindakan ku. Aku diam seribu bahasa. Aku perhati satu per satu tingkah laku mereka. Aku kesal. Namun apa dayaku untuk menarik semula cerita yg telah berlaku. Duhai Anis dan Afifah, maafkan lah diriku ini sepanjang fatrah kita di sna. Sungguh aku syg kalian keranaNya.! Maafkan segalanya.

(KETIGA)
KeCurian, KeMalangan dan KeSakitan.
Di MMI juga ada berlaku kes kecurian yg aku pun tak sangka akan terjadi sedemikian.
Walaupun begitu, aku tetap bersangka baik atas apa yg telah berlaku.

Seterusnya peristiwa kemalangan yang tak dapat dilupakan sampai hari ini. Alkisahnya, haritu memang aku penat sikit. Lepas balik dari sekolah, mcm biasalah aku menunggang motosikal kesayanganku balik ke rumah sewa. Dalam beberapa meter saja nak belok ke simpang rumah tersebut, tayar motoku terseret dengan batu-batu kecil di hadapan simpang. Tanpa aku sedar, moto tak dapat dikawal dan aku rebah! bersama teman sepraktikalku di atas moto. Alhamdulillah, lepastu ada beberapa orang yang sudi membantu bawa moto ke tepi dan tumpangkan aku dan temanku itu ke klinik berdekatan, membawa masuk ke bilik kecemasan. Mulanya aku ingat sudah hilang kaki kiri ku itu, tapi dengan izinNya jua, lukanya kecil kerana terseret saja. Tapi, aku berjalan sudah tak seperti org biasa la waktu tu. Dapatlah mc seminggu ke beberapa hari. Sadis amat.! Cuma aku bersyukur Allah masih menyayangiku dan memberiku peluang berjalan dengan dua kaki ini. Alhamdulillah...

Antara peristiwa lain yang tak dapat dilupakan juga adalah...Gastrikkkk menyerang tubuhku. MashaaAllah! Sakitnya hanya Allah yang tahu. Pedih sgt perut ni dan tak dapat nak fokus buat kerja apa pun waktu tu, aku ingat lagi yang hanya dapat masuk dalam perutku waktu itu hanyalah bubur nasi dan air shj... Dan dari situ juga aku belajar untuk tidak lagi membiarkan perut ini kekosongan tanpa diisi kerana aku bakal menyakiti diri sendiri. Aku serik!.

(KEEMPAT)
KeMatangan.
Dalam mengawal emosi perlu ada kematangan dan di tempat yg betul. Aku juga perhatikan bagaimana kematangan seseorang itu dgn tutur katanya. Semanis apa pun seseorang itu, tutur katanya melambangkan dia. Andai hanya menyakitkan hati org, dia tetap tak matang dlm berbicara!

(KELIMA)
Catitanku...

"Harini dalam sejarah" 10 November 2016, Khamis, 8.30a.m


  • Ustazah Maleha - semalam dah berjanji untuk datang sekolah betul-betul pukul 8.30 pagi. Sampai sekolah pukul 8.45 pagi. Hanya Allah yang Tahu, diri ini ditutupi malu sampai ke hari ini.
  • Masuk dalam bilik Ustazah, Ustazah adakan sesi Refleksi dengan Syathirah dan Hanya Syathirah di situ. 
  • Banyak sangat input hasil pertemuan singkat itu sehinggakan tertunduk malu sesungguh-sungguhnya diri ini dengan sikap yang tidak baik sepanjang aku di sana. 
  • MAAHAD MAARIF AL_ISLAMIAH
  • Harini betul-betul aku rasakan bahawa MMI adalah sangat bermakna buatku.
  • Dari awal jejakku di sini aku dapati kecilnya Maahad ini tidak bermakna aku tidak akan 'belajar' apa-apa. TIDAK!
  • YA!!! Aku BANYAK SGT belajar dari MMI.
  • Ustazah Maleha Terbaik !
  • MMI Terbaik !
  • 5 bintang khusus buat MMI !
  • Kata Ustazah Maleha "Ini adalah kali yang pertama MMI menerima kehadiran guru praktikal ke sini. Menerusi itu, Ustazah meluahkan rasa kesalnya ke atas perkhidmatan professional kami di sini.
  • Secara peribadinya, memang maahad terpaksa menghadapi pelbagai ragam dan karenah pelajar, itu adalah biasa bagi semua guru hatta pengetua sendiri pun menghadapi perkara tersebut.
  1. Kecuaian kami menghantar RPH tatkala diminta oleh pengetua (Jumaat@Isnin)
  2. Silibus PSI - Kata Ustazah "Ustazah sanggup mengorbankan madah ini buat antuma jalankan tanggungjawab yang di amanahkan. Tapi...Ustazah kecewa kerana tidak banyak perubahan yang dilakukan.
  • Kemudian datang Ustazah Zaleha..(PK Kurikulum) yang telah cuba buat yang terbaik untuk membantu kami sepanjang praktikal. Tiada langsung rasa ingin memBULI sebagai ayat psikologi yang mereka berikan kepada kami . Tidak serupa langsung seperi kawan-kawan praktikal lain. Tiada satupun tugasan berat yang diberikan kepada kami. Tiada!.
  • Namun, apa yang amat mengecewakan adalah apabila tugasan-tugasan kecil yang diberikan jua bermasalah dan sambil lewa. Itukah tugas seorang guru yang professional ??!.
  • Cara mereka sudah profesional pd kita, tp bagaimana kita mendepaninya dgn profesional atau tidak...!
  • Aku bahagia dgn pertemuan singkat itu. Dan akhirnya aku memohon maaf pd ibu dan ayah yg sering dibicarakan sedangkan mereka org baik² saja.
Ustazah juga sempat bertanya tadi... "Adakah kamu ingin menjadi insan yang mendahului masa atau insan yang tepat masa ataukah yang terlajak masa ?". Fikirkan.

Ustazah Zaleha (Ummi) adalah seorang yang sangat menjaga MASA. Belajar dari Negara JEPUN sana. Jepun sangat tepati masanya...

"Ya Allah...tidak ada teguran yang lebih indah dari harini...."
"Sesungguh-sungguhnya aku benar-benar terharu dengan segala bait kata yang diungkapkan kepadaku".
"Beberapa das tembakan menusuk jantungku...pecah, dan mencantum kembali. Aku telah jatuh cinta..."

  • Konklusi yang dapatku nukilkan adalah, Ustazah Maleha mengajar semua guru-guru akan sebuah :
  • Keperihatinan terhadap pelajar dan guru
  • Tanggungjawab dalam bekerja
  • Amanah seorang guru dalam kerjayanya
  • Mendahului Masa
Kata Ustazah Zaleha (Ummi) lagi : "Kalau settel semua kerja mula dengan awal pagi, segalanya lancar bak mentari menyinari".

Rasa nak rakam semula apa yang dinukilkan dan dinasihati tadi. PENUH EMAS & PERMATA.

Akank kenang hingga ke akhir hayatku nanti. Terima kasih warga MMI terbaik !!!!

Menyesal tiada guna lagi. Maafkanku duhai MMI, jika hadirku hanya untuk membebankanmu. Aku tahu, aku berdosa, ampuni salah dan silapku semua...

 #Andai diberi peluang buat kali keduanya, Inginku ukirkan dengan sebuah nilaian perbuatan atas segala nasihat dan tunjuk ajarmu padaku.
#Tangisan hari ini akanku ingat sampai ke hari esok,
#Inginku lihat apakah MMI telah mencorakku menjadi guru yang dewasa kelak!
#Siapa aku bermula hari ini.
#Siapa aku Esok bermula dengan apa yang aku baca
#Siapa aku Esok bermula dengan apa yang kudengar hari ini.

Antara koleksi yg menjadi kenang-kenanganku sepanjang di MMI :










Benarlah, PENGALAMAN itu MEMATANGKAN
Terima Kasih Ustazah Maleha dan seisinya !
Ku mula menyayangimu segenap jiwaku !

N A S I H A T ustazah Jadi U B A T sepanjang Hayatku !
T E R I M A K A S I H M M I !

#Al-Fatihah buat arwah Ustazah Maleha.

0 comments: