Ahad, 23 Jun 2019

First Time Posting As An Ustazah Syathirah ... 18 FEB 2019

Bismillah.. hari ini telah menunjukkan angka 6 pada tanggal bulanan. Sedar tidak sedar telah aku habiskan separuh tenagaku selama GENAP 4 bulan di SMK yang terletak di Shah Alam itu. Dan baru malam ini tergerak jari jemariku untuk menekan butang keyboard laptop Dell hitam kecil milikku ini... Bukan apa, terlalu banyak yang aku pendam dan ingin luahkan di sini..
Padahal bertimbun lagi kerjaku yang belum langsai...

Alkisah First Postingku as an Ustazah di smk ini.. Aku kagum dengan bangunan batunya yang besar dan luas. Surau sekolah yang gah berada di tepi padang. Padang sekolah yang besar, dewan serta datarannya semuanya Megah terbina di situ. Rupanya sekolah yang aku jejak ini masih muda lagi bangunannya. Tahun 2011 ia terbina sempurna dan tersergam indah di situ. Maka tidak kisahlah dan tidak hairanlah aku bangunannya semua terukir indah dan sempurna mata memandang....Bukan terletak di kawasan berbukit bukau tetapi di bandar yang penuh dengan kesesakan jalanan.

Aku tinggal di rumah warden smk TAR, Klang dan aku keluar dari situ seawal sejam sebelum finger-print memandangkan jaraknya yang menghampiri sejam jika jalannya sesak dan penuh kenderaan lain di jalanan. Highway Bukit Raja yang selalu aku lalu mengambil 0.60sen dari hartaku. eh.. Maka aku pergi ke sekolah itu akan melepasi dua tol dan balik dari sekolah akan naik satu tol... maka, sehari burn utk tol saja rm1.40 mcm tu. Cubalah kalikan dengan seminggu persekolahan. hehe...Jadi, tak hairanlah walaupun naik Axia (kreta kecil milikku yg aku dapat awal bulan 5 haritu...saja nak beli Axia, sebagai kereta kedua kami suami isteri) penemanku bersama smartag meluncur laju melepasi tol. HMMM...

Ok...itu cerita ku bersama tungganganku di atas highway dan fizikal sekolahku.

Bahagia tak dengar cerita tu?.

Bagiku, First Posting ini adalah ibarat Nikmat dalam Ujian.... Ujian kesenangan. Pada pandangan aku, guru-guru bukan sahaja pelajar malah ibubapa di sana semuanya berharta dan kehidupan mereka mewah, penuh dengan kemewahan dunia fana...Mataku jua tertumpu dengan kesenangan di sana. Kemewahan mereka bergaya dengan kenderaan masing-masing. Aku tidak sesekali cemburu.. Malah, aku sering ingatkan dan tajdidkan niatku di sana. Aku adalah insan biasa. Yang Allah hadirkan di sana atas HIKMAH-NYA tersendiri.

dan aku Redha atas KetetapanNya buatku.

Walaupun ia adalah sebuah perkara yang jauuuuuuuuuuhhhhhhhhhh dari jiwaku ini. Tetapi nikmat dan ujian ini, aku yakin dan percaya, Allah ingin aku lebih dekat memohon dan berhajat akan pertolongan kepadanya.

Semoga Aku terus Gah Berdiri Teguh dan Kuat di Situ.
Aku Tidak akan Berputus Asa Atas Dakwahku di Sana.
Dakwah Bil-Hal.Bil-Lisan.

Semoga dakwahku di sana nanti akan terhasil sesuatu. Doakan aku...



0 comments: